VEELGESTELDe VRAGEN

Heb je vragen? Stel deze gerust via mail of kijk eens of het antwoord hieronder te vinden is. Deze antwoorden komen uit mijn ervaring en kennis van het onderwerp.

 
Schermafbeelding 2018-11-23 om 15.59.12.png

Is gezonde voeding duurder?

Met gezonde voeding bedoelen we vooral voeding die niet aan een bepaald proces onderhevig is geweest (processed foods). Als we dierlijk voedsel even buiten beschouwing laten, spreken we dus over verse groenten, fruit, bonen, zaden en granen. Deze zijn zeker en vast niet duurder dan verwerkte voeding.

Zijn vegetarische vleesvervangers nodig?

Vegetarische vleesvervangers zijn een leuke aanvulling in je gerechtjes, al hoeven ze niet per sé in de plaats van vlees of vis. Koop je ze toch, let dan goed op de ingrediënten. Vaak bevatten ze een hoog vetgehalte of passen ze niet bij een veganistische visie - mocht die van toepassing zijn. Persoonlijk acht ik het niet nodig om altijd een ‘vervangproduct’ te zoeken als je je vleesconsumptie wil verminderen. Zelf plantaardige burgers, balletjes en worstjes maken, kan natuurlijk ook.

 
JeBentWatJeEet.be.png
europees-biolabel-digitaal-gebruik.jpg
JeBentWatJeEet-Bio.jpg

Bio of niet?

Een bioboer bewerkt zijn land heel anders dan een klassieke landbouwer, hij verwent zijn land bijna. Het gebruik van organisch materiaal ter bemesting is essentieel, dus geen kunstmeststoffen die het bodemleven verstoren. Bioproducten herken je aan het -enige officiële- Europese label. Alle andere labels worden nationaal gebruikt. Belangrijk: groenten worden meer en meer bestraald (o.a. aardappelen, uien, paprika, asperges, wortelen, selder, prei) om ze langer te kunnen bewaren. Hoewel België hierrond strikte regels hanteert, blijft de bioboer weg van deze artificiële ingreep.

Veganistisch of plantaardig?

Ik kook en eet sinds augustus 2017 plantaardig vanuit mijn persoonlijke overtuiging. Je Bent Wat Je Eet is er niet gekomen om mensen van mijn keuze te overtuigen. Tegelijk kijken velen met een gezonde nieuwsgierigheid richting veganisme. Dit laatste gaat veel verder dan voeding: het is een levensstijl - je draagt dan bijvoorbeeld ook geen lederen schoenen. Daarom gebruik ik zelf liever de term ‘plantaardig’. Als hobbykok ben ik voornamelijk met gezonde voeding bezig: de plantaardige keuken is ongelooflijk veelzijdig en past perfect in mijn levensfilosofie. Geen vlees, vis en zuivel eten is volgens mijn bescheiden mening een stap in de goede richting.

JeBentWatJeEet-Vegan.jpg
analog_clock_0115.jpg

Kost gezond koken meer tijd?

Absoluut niet! Mijn stelling: tijdens de week wil ik niet langer dan 30-45 minuten met koken bezig zijn. Koken is plannen. Ben je goed voorbereid, dan is je gerecht al half klaar. Het hoeft ook niet altijd ingewikkeld zijn. Ik geniet van aardappels met lekkere groenten en eventueel een veggieburger, simpel en klaar in 20-25 minuten. De échte vraag is dus: “Wat is het me waard om gezond en lekker te eten?” Zeker als je kinderen hebt.

LR Steve-27.jpg

Hoe stel je de ‘juiste’ prioriteiten?

Weet dat je geboren bent met een lichaam gemaakt om gezond te zijn. Dat wordt al eens vergeten. Je voeding is dus je topprioriteit: je doet toch ook geen diesel in je benzinewagen, dan gaat ie stuk. Je eet gemiddeld drie keer per dag, dus het is een zeer belangrijke factor in gezond blijven. Het is letterlijk je brandstof om de dag door te komen. Het veelvuldig nuttigen van bewerkte voeding, rijk aan suikers en vetten, kan ervoor zorgen dat je te dik wordt, dat je chronische problemen krijgt, dat je aders dichtslibben, enzovoort … Voorkomen is beter dan genezen. Hetgeen je in je mond stopt draagt ook bij tot je mentale weerstand. Verbaast het ons dan dat we tegenwoordig zo veel horen over burn-out en depressie, de westerse langdurige ziektes bij uitstek? En bedenk maar eens wat je kinderen dagelijks binnen krijgen aan suiker en vet ...

LR Steve-129.jpg

Wat hebben meditatie en relaxatie met voeding te maken?

Je vooropgezette voedingsdoelen bereiken in een coachingtraject vraagt inzet en doorzetting. Daarom gebruik ik vaak meditatie en relaxatie als tools om je te ondersteunen. Mediteren is niet iets zweverigs maar een krachtige gewoonte om je brein en verstand tot rust te brengen. Iedereen zegt al eens dat hij graag ‘relaxed’ is: hoe vaak ben je dat eigenlijk écht? De confrontatie met je innerlijke zelf is soms knap lastig - mediteren en relaxatie-oefeningen zijn sterke hulpbronnen.

LR Steve-114.jpg

En wat met ademhaling?

Ademen doen we duizenden malen per dag - meestal onbewust. Nochtans doet een bewuste, goede en diepe ademhaling wonderen. Letterlijk. Ik zet het ook apart van meditatie en relaxatie omdat er niets zo makkelijk is dan af en toe stil te staan bij je ademhaling als therapeutisch middel.

JeBentWatJeEet-JBWJE.jpg

Wat kan je verwachten?

Je Bent Wat Je Eet is er gekomen omdat ik zelf inzie hoe belangrijk gezonde voeding is. Voor mezelf én voor de mensen rondom mij. Als coach sta ik naast je om je te gidsen bij het bereiken van je doelen. Besef dat je einddoel bereikt wordt door datgene dat reeds in jezelf aanwezig is. Mijn taak bestaat erin om dit potentieel naar boven te halen, jij bent diegene die het zal doen. Na een vrijblijvende kennismaking is de eerste stap om je doelen in kaart te brengen. We plannen een traject met op geregelde tijdstippen de mogelijkheid om te evalueren. Het uiteindelijk bereiken van wat je voor ogen had, hangt ondermeer af van je eigen inzet. Niets moet, alles kan. Er is geen druk en jij beslist hoeveel tijd je neemt.