Plant-Based Startups: de ‘niet altijd makkelijke’ Revolutie in de Voedingswereld

Het einde van mijn job bij een plant-based startup: wat kunnen we leren?

Werken bij een startup kan een spannende en uitdagende ervaring zijn, vooral als het gaat om een ​​plant-based startup die zich richt op duurzaamheid en ethiek. Maar helaas zijn niet alle startups succesvol en dan is het einde van een job onvermijdelijk. In deze blog ga ik in op enkele lessen die ik heb geleerd tijdens mijn 9 maanden bij zo’n startend bedrijf.

Enorm veel geld nodig

Het eerste dat opvalt: plant-based startups hebben enorm veel geld nodig. Het opzetten van een productielijn voor veganistische voedingsmiddelen is een kostelijk proces, van de aanschaf van ingrediënten tot de verpakking, R&D en distributie. Daarom zijn investeerders en fondsen essentieel voor het succes van een plant-based startup. Als werknemer bij een dergelijk bedrijf voel je veel druk om succesvol te zijn en er hangt veel af van het behalen van doelen en mijlpalen.

Commerciële strategie van levensbelang

Een juiste commerciële strategie is van levensbelang. Het ontwikkelen van een geweldig product is slechts één aspect van het succesverhaal. Marketing en distributie zijn net zo belangrijk. Een geweldig product hebben is niet genoeg, ook de juiste doelgroep bereiken op een slimme manier, de verkoop stimuleren op vernieuwende wijze is essentieel. Het is zo belangrijk om te begrijpen hoe de concurrentie eruit ziet en hoe het bedrijf zich kan onderscheiden van andere spelers in de branche.

Toen ik ruim vijf jaar geleden begon in deze sector was het vaak al voldoende om een goede plantaardige burger te creëren. Vandaag liggen er plus 30 merken te blinken in de koeltoog, wachtend op een koper -bij voorkeur een flexitariër.

Belgen en plant-based  

Vandaag zijn we in onze kleine landje met een 10% bewuste vegans, vegetariërs en alle afgeleide combinaties. Dit betekent dat 90% nog cultureel vast zit in het aloude ‘patatjes-vlees/vis-groentjes’-verhaal. Van die groep noemt 65% zich vandaag flexitarier. De ene waarschijnlijk al wat enthousiaster dan de andere. Het is met name dit segment dat een startup wilt bereiken.

Goed product geen garantie voor commercieel succes

Een goed product is geen garantie voor commercieel succes. Zelfs als het product van hoge kwaliteit is, blijft de marketing en distributie een enorme uitdaging. Een product kan nog zo goed zijn, als het niet wordt gepromoot of juist op de markt wordt gebracht, zijn de slaagkansen gering. Logisch dus dat plant-based startups zich richten op het ontwikkelen van een marketingstrategie die hen kan helpen de juiste doelgroep te bereiken en de verkoop te stimuleren. Toch gebeurt dat vaak met de handicap van een iets te kortzichtige analyse door gebrek aan fondsen.

Een ander typisch Belgisch gegeven is de te dure mankracht. Lonen zijn gewoonweg te duur om full time personeel aan te nemen dus zijn de meeste startups hierin zeer creatief geworden. Stagiairs, flexi’s en studenten brengen soelaas. Op zich niet zo’n groot probleem als we hier spreken over jobs die ook perfect door ‘minder geaffilieerde' krachten kunnen uitgevoerd worden. Spreken we echter ook voor marketing en sales dan begin ik mij toch vragen te stellen. Dit zijn naar mijn ervaring als ondernemer geen jobs die iedereen zomaar kan invullen.

Interne Communicatie

Of je nu startup bent of al 20 jaar meegaat als bedrijf, interne communicatie is zo belangrijk. Het is de ‘saus die iedereen (ver)bindt’. Als de mensen van sales niet weten wat het long term plan is, hoe kunnen ze dan iets uitbouwen? Wat kunnen ze hun klanten beloven in de prille samenwerking? 

Als professioneel coach hoor ik genoeg hoe dit op managementniveau zo vaak fout loopt. Als starter is dit nog belangrijker want je hele DNA, je missie en purpose is in volle ontwikkeling … en dat gaat niet zonder communicatie.

Uitbouwen van een merk kost tijd

Het uitbouwen van een merk kost tijd. Het ontwikkelen van een merkidentiteit en het opbouwen van bekendheid in de branche kost toewijding. Het opbouwen van een merk gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het vereist consistente marketing- en merkactiviteiten om het bewustzijn te vergroten en de merkwaarde te verhogen. Het is belangrijk om geduld te hebben en te blijven werken aan het verbeteren van de merkidentiteit en -herkenning … en opnieuw kost dit geld.

Conclusie

Vele start-ups ‘verbranden’ heel snel veel kapitaal. Als de participerende partners zich daar op voorhand niet van bewust zijn, hypothekeert dat het mogelijke succes. Het etiket plant-based is ook geen garantie tot winnen, ook al zit de markt in stijgende lijn, er komt nét iets meer bij kijken!

En nog een laatste opmerking rond mijn persoonlijke ervaring: zitten de mensen van het bestuur (en investeerders) niet op één lijn, dan wordt het helemaal een moeilijk verhaal. Commitment is key! All the way … of beter niet. Zo zie ik dat.

Steve Dewindt

Motivator


Een vraag? Advies nodig? Vrijblijvend afstemmen? 

Mail naar steve@jebentwatjeeet.be, bel of whatsapp 0032 487 42 76 72 voor je gratis intakegesprek

Vorige
Vorige

De Gouden Investering: waarom Startups vanaf de start best een budget vrijmaken voor een Professionele Coach

Volgende
Volgende

Van Coach tot Motivator